Jyväskylän Työväenyhdistys: Keski-Suomen raiderahat kuntoon!

Blogi

Liikenneministeri Sanna Marin vieraili Keski-Suomessa maanantaina 4.11. ja osallistui maakuntaliiton järjestämään liikennefoorumiin. Pääministeri Antti Rinteen sosialidemokraattijohtoinen hallitus on ottanut tavoitteeksi Suomen raideverkon kehittämisen vastaamaan 2030-luvun tarpeita. Nopeat raideyhteydet kaupunkien välillä vähentävät liikenteen päästöjä ja ovat osa tavoitetta saavuttaa hiilineutraali Suomi vuoteen 2035 mennessä.

Keski-Suomi on pitkään kärsinyt siitä, että maakunnan keskeisien liikenneyhteyksien kehittämistä on laiminlyöty. Valtateiden 4 ja 9 kuntoon on saatu parannuksia ja nyt on raiteiden vuoro. Ensi vuoden valtion talousarvioon saadut määrärahat nykyisen Jyväskylä-Jämsä-Tampere -radan kunnostamiseen ja ohituspaikkojen lisääminen myöhästymisten lopettamiseksi on tärkeä ja välttämätön toimenpide, jota on odotettu pitkään. Se ei kuitenkaan riitä.

Jyväskylän Työväenyhdistys vaatii, että tämän vaalikauden aikana osoitetaan rahoitus kaksoisraiteen rakentamiseksi koko Jyväskylä-Tampere -välille. Hankkeen toteuttaminen on kiireellistä myös siksi, että Jyväskylän elinkeinoelämälle lentoliikenneyhteydet ovat heikentyneet ja ainoastaan riittävän nopea raideyhteys voi korvata tämän puutteen.

Kaksoisraide on jo itsessään kompromissi, sillä Jyväskylän liikennetarpeiden kehittämisessä on selvitetty myös oikoradan mahdollisuutta joko Jämsästä Riihimäelle tai Jyväskylästä Heinolaan. Nyt, kun sosialidemokraatit jälleen johtavat maata, on aika tehdä rohkeita uudistuksia ja panostaa Suomen väyliin ja raideliikenteen kehittämiseen!

Lisätiedot:

Puheenjohtaja Riitta Mäkinen (050 430 2197)

Poliittinen sihteeri Eetu Kinnunen (050 545 3173)

Kommentoi